Per 10 oktober 2025 geldt een nieuwe Europese verordening voor politieke reclame. Hierin staan onder andere de voorwaarden om mensen te mogen benaderen met gerichte (getargete) online politieke reclame. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een leidraad opgesteld om organisaties te helpen voldoen aan deze nieuwe regels voor gerichte politieke reclame.
Anderen lazen ook
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft op verzoek van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) geadviseerd over de openbaarmaking van emissiegegevens op grond van de Wet open overheid (Woo).
Om organisaties op weg te helpen publiceert de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) de handreiking ‘Verder bouwen aan AI-geletterdheid’.
Steeds meer kiezers gebruiken AI-chatbots om te bepalen op welke partij zij gaan stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober. Maar deze adviezen zijn onbetrouwbaar en duidelijk gekleurd. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
