2Staff


 

Aanhoudingen door oplettende getuige na oplichting

Onlangs zag iemand iets verdachts bij de pinautomaat aan De Brink in Zutphen. Een pinner met gezichtsbedekking. Hij belde de politie en agenten gingen direct op de melding af en wisten twee verdachten aan te houden: mannen van 19 jaar. Zij wilden geld pinnen met passen die zij met een babbeltruc van twee oudere vrouwen hadden gestolen.

Bij de verdachten werden gestolen bankpassen en sieraden aangetroffen, die terug te herleiden waren naar de twee slachtoffers. Op vrijdagmiddag 12 april werden twee slachtoffers telefonisch benaderd. Er werden verschillende smoezen gebruikt, maar in de kern kwam het op hetzelfde neer: bankpassen en waardevolle spullen moesten direct worden veiliggesteld. Een nepagent belde met het verhaal dat er een lijst met IBAN-nummers was gevonden, waarbij het rekeningnummer van het slachtoffer stond vermeld. Bij de ander was het een zogenaamde medewerker van het ‘Fraude Preventieteam’ die beweerde dat er verdachte zaken waren gesignaleerd, waardoor bankpassen en sieraden moesten worden veiliggesteld. In beide gevallen kwam er na lang telefonisch contact een ‘bankmedewerker’ om de spullen op te halen en veilig te stellen.

Digitale meldkamer
De slachtoffers, vrouwen van 81 en 85 jaar uit Twello en Zutphen, kwamen er pas later achter dat ze waren opgelicht en schakelden de politie in. Er werd onderzoek ingesteld. Sinds enkele maanden werkt de politie Oost-Nederland met de zogenoemde ‘Digitale Meldkamer’, waarbij agenten direct naar meldingen van digitale criminaliteit worden gestuurd. Doel: directe zorg voor de veelal oudere slachtoffers en het vergroten van de kans op een heterdaad aanhouding. In de eerste drie maanden werd er ruim driehonderd keer gereageerd op dergelijke meldingen. Bankhelpdeskfraude had het grootste aandeel (68 procent).
Naast de inzet van de politie is alertheid van mogelijke getuigen cruciaal. In het geval van een verdachte situatie, zoals die in Zutphen, mag altijd 112 worden gebeld. Zo konden agenten direct en snel schakelen. Daarnaast helpt het om te praten over vormen van digitale criminaliteit, om zo potentiële slachtoffers weerbaar te maken. Zo komen echte bankmedewerkers of agenten nooit aan de deur om bankpassen of waardevolle spullen op te halen. De belangrijkste tip is om altijd op te hangen en te bellen met het bekende nummer van de betreffende instantie. Vaak is dan de conclusie dat het om oplichting ging.

Het bericht Aanhoudingen door oplettende getuige na oplichting verscheen eerst op BeveiligingNieuws.

Bron

Onze klanten
Contact

2Staff B.V. 
Europalaan 2
5232 BV 's-Hertogenbosch 

T 030- 600 5000
F 030- 600 5001
E info@2staff.nl