Luchthaven Schiphol heeft drie particuliere beveiligingsbedrijven geselecteerd voor een langdurige samenwerking. I-SEC, Securitas en Trigion kwamen als winnaars uit de bus bij de recente Europese aanbesteding en zullen gezamenlijk invulling geven aan een vernieuwde benadering van de beveiliging op de luchthaven. Kwaliteit, samenwerking en het welzijn van beveiligingsmedewerkers staan daarin centraal. CNV heeft echter zo haar bedenkingen.
De drie bedrijven behaalden de hoogste scores op zes essentiële criteria, waaronder de arbeidsomstandigheden voor personeel, de beleving van passagiers en het vermogen om flexibel in te spelen op piekmomenten. Ook werd gekeken naar samenwerking met Schiphol, eerlijke prijsstelling en de samenhang van de ingediende voorstellen.
Volgens Philip van Noort, directeur Security bij Schiphol, is de rol van beveiligers cruciaal. “De kwaliteit van hun werk is van groot belang, zeker in deze aanbesteding”, stelt hij. Tegelijkertijd erkent hij dat zo’n proces spannend en intensief is voor medewerkers en bedrijven. “Nieuwe contracten betekenen vaak een overstap naar een andere werkgever. We zijn dan ook blij dat vakbonden en beveiligingsbedrijven een convenant hebben gesloten waarin is vastgelegd dat medewerkers zo veel mogelijk op hun vertrouwde werkplek en met hun collega’s kunnen blijven werken.”
Nieuw beveiligingsmodel
Met deze gunning zet Schiphol een stevige stap richting een nieuw beveiligingsmodel. De luchthaven wil meer grip krijgen op de uitvoering, zorgen voor een stabielere operatie en de werkomstandigheden van beveiligers structureel verbeteren. Waar nu nog vijf beveiligingsbedrijven actief zijn, worden dat er straks drie. De terminal wordt daarbij verdeeld in drie overzichtelijke werkgebieden.
Om de samenwerking vorm te geven, worden drie aparte joint ventures opgericht. In deze bedrijven krijgt Schiphol een belang van 25 procent, de beveiligingsbedrijven zijn voor 75 procent eigenaar. Binnen deze nieuwe organisaties staat gelijkwaardige en transparante samenwerking centraal, evenals continuïteit, kwaliteit en werkplezier. Beveiligingsmedewerkers worden in dienst genomen bij deze nieuwe entiteiten, die een solide basis vormen voor de uitvoering van de beveiligingstaken. De contracten hebben een looptijd van maximaal tien jaar, waarmee Schiphol nadrukkelijk kiest voor een duurzame relatie met zijn partners.
Bezwaar mogelijk
Beveiligingsbedrijven die niet zijn geselecteerd, kunnen nog bezwaar maken tegen de voorlopige gunning. Als er geen bezwaren worden ingediend, wordt de selectie op 23 juli 2025 definitief. Daarna start een overgangsfase waarin alle voorbereidingen worden getroffen om de nieuwe beveiligingsstructuur op 2 maart 2026 operationeel te maken.
De gunning is het resultaat van een Europese aanbestedingsprocedure die in november 2024 van start ging. In februari ontvingen de deelnemende bedrijven het Programma van Eisen, waarin Schiphol helder maakte dat onder meer goede arbeidsvoorwaarden, klantbeleving en samenwerking centraal staan. Op basis van deze criteria werden de ingediende plannen grondig beoordeeld door deskundige teams binnen de luchthavenorganisatie.
Onzekere tijden
Volgens vakbond CNV gaan beveiligers op Schiphol een onzekere tijd tegemoet. “Veel beveiligers gaan van werkgever veranderen. Dit gaat een enorme impact hebben. We dringen er bij Schiphol en de beveiligingsbedrijven op aan dat de overgang zo soepel mogelijk verloopt”, zegt CNV-onderhandelaar André Quist. De nieuwe aanbesteding raakt ruim 5.000 beveiligers op Schiphol, die nu nog werken voor CTSN, G4S, I-Sec Securitas en Trigion. CTSN en G4S vallen dus af. Quist: “Het betekent dat een grote groep beveiligers van werkgever gaat veranderen. Neem bijvoorbeeld alle beveiligers van G4S, nu nog het grootste beveiligingsbedrijf op Schiphol. Die krijgen straks allemaal een andere werkgever. Dat geeft natuurlijk enorm veel onrust. Want elk beveiligingsbedrijf heeft weer z’n eigen regels, bijvoorbeeld als het gaat om het maken van roosters. Beveiligers vragen zich nu af hoe dat straks zal gaan en of hun nieuwe werkgever wel voldoende rekening zal houden met individuele wensen en afspraken.”
Voorlopige gunning wordt 23 juli definitief
Het gaat nu nog om een voorlopige gunning, die op 23 juli definitief wordt. De nieuwe contracten gaan pas in op 10 maart 2026. “Er is dus nog voorbereidingstijd, maar het is wel zaak dat Schiphol en de beveiligingsbedrijven die tijd ook zorgvuldig benutten en dat ze de beveiligers goed meenemen in het proces”, zegt Quist. “Want dat is de ellende met zo’n aanbesteding, het zorgt voor heel veel onrust en gedoe. Positief is wel dat het dit keer om lange contracten gaat van maar liefst 10 jaar. Dat gaat hopelijk in de toekomst voor meer rust zorgen. Een andere belangrijke verandering, waar we als CNV ook sterk op hebben aangedrongen, is dat Schiphol als opdrachtgever meer verantwoordelijkheid gaat nemen voor de uitvoering. Schiphol gaat voor 25% deelnemen in een joint-venture met de beveiligingsbedrijven. En wordt daarmee ook als werkgever medeverantwoordelijk voor de operatie en voor het welzijn van de beveiligers. Die constructie moet het makkelijker maken om de luchthaven aan te spreken als er problemen zijn in de beveiliging. Daar gaan we dus ook scherp op letten.”
Convenant voor een ‘zachte landing’
Belangrijk in het verdere proces is het convenant dat de vakbonden eerder hebben gesloten met Schiphol en de beveiligingsbedrijven. Dit convenant moet zorgen voor een zachte landing voor beveiligers die straks mogelijk overgaan naar een ander bedrijf. Quist: “Wij gaan er scherp op toezien dat Schiphol en de beveiligingsbedrijven zich hieraan houden, zodat de overgang zo soepel mogelijk verloopt. Dat betekent bijvoorbeeld dat alle individuele afspraken worden gerespecteerd, bijvoorbeeld als het gaat om bestaande vaste vrije dagen of dagdelen.”
Er is nog veel te verbeteren op Schiphol, blijkt ook uit recent onderzoek door TNO. Daaruit blijkt dat het slecht is gesteld met de arbeidsomstandigheden van het Schiphol-personeel, waaronder de beveiligers. Quist: “Schiphol zegt als opdrachtgever verantwoordelijkheid te willen nemen, maar we willen komende tijd echt tastbare verbeteringen zien op de werkvloer. Het TNO-onderzoek laat zien dat Schiphol nog een hoop stappen moet maken als het gaat om verantwoordelijkheid nemen als opdrachtgever. Het welzijn van beveiligers mag niet langer ondergeschikt zijn aan aanbestedingsconstructies en kostenbesparing. De mensen verdienen zekerheid, respect en gezonde arbeidsomstandigheden.”
Twijfels over meerwaarde
“Een interessant experiment, waarvan de meerwaarde zich nog moet bewijzen”, zegt voorzitter Ard van der Steur van de Nederlandse Veiligheidsbranche over de uitkomst van de aanbesteding van de beveiligingswerkzaamheden op Schiphol. Hij stelt dat de plannen van Schiphol mogelijk averechts kunnen uitwerken. “Het is te begrijpen dat Schiphol stevige afspraken wil maken met de gespecialiseerde beveiligingsbedrijven, omdat beveiliging een van hun kerntaken is. Maar het is zeer de vraag of het deelnemen in de uitvoerende bedrijven meerwaarde heeft ten opzichte van goede contractuele afspraken.” Van der Steur vreest voor onduidelijkheid en botsende belangen. Hij signaleert dat dit in niemands belang is. “De meerwaarde moet zich nog bewijzen. Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten.”
Van der Steur feliciteert de winnende bedrijven, Trigion, I-SEC en Securitas, maar spreekt ook zijn teleurstelling uit voor G4S en CTSN. “De vijf genoemde bedrijven hebben jaren samen onze luchthaven en de passagiers uitstekend beveiligd. Jammer dat twee van hen nu zo’n mooie opdracht verliezen.” De branchevoorzitter zegt wel blij te zijn dat het personeel dat nu op Schiphol werkt, dat in de toekomst ook zal doen en de huidige rechten behoudt. De drie nieuwe gezamenlijke ondernemingen nemen al het personeel in dienst, zo is eerder afgesproken tussen werkgevers en vakbonden.
Het bericht Schiphol kiest I-SEC, Securitas en Trigion voor beveiliging verscheen eerst op BeveiligingNieuws.
Titel: Digitaal : Beveiliging Nieuws
Link: https://beveiligingnieuws.nl/i-sec-securitas-en-trigion-geselecteerd-voor-beveiliging-schiphol/
2Staff B.V.
Europalaan 2
5232 BV 's-Hertogenbosch
T 030- 600 5000
F 030- 600 5001
E info@2staff.nl