2Staff


 

Misbruik persoonsgegevens door gemeenteambtenaren onderzocht

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is een verkennend onderzoek gestart naar het onrechtmatig opvragen van persoonsgegevens door ambtenaren van gemeenten. Dat maakte demissionair minister van Justitie en Veiligheid Van Weel bekend in antwoord op Kamervragen van GroenLinks-PvdA. De aanleiding zijn signalen dat gevoelige informatie via ambtenaren in handen van criminelen terechtkomt.

Hoe vaak ambtenaren de afgelopen jaren zijn aangehouden of veroordeeld voor dit soort lekken, kan de minister niet zeggen. Dergelijke gevallen worden niet apart geregistreerd. Wel heeft de Rijksrecherche overheden, waaronder gemeenten, gewaarschuwd voor kwetsbaarheden in hun systemen en personeelsbeleid. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het ontbreken van een sluitende logging van wie toegang heeft tot ICT-systemen, het gebrek aan zicht op medewerkers met financiële problemen, en het inhuren van personeel via uitzendbureaus zonder voldoende screening.

Aanpak
Het lekken van persoonsgegevens aan criminelen kwalificeert volgens de minister als een datalek. Zulke incidenten moeten worden gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens én bij de betrokken slachtoffers. De AP houdt toezicht op de beveiliging van persoonsgegevens binnen gemeenten en beoordeelt of zij voldoende maatregelen nemen om deze datalekken te voorkomen.
Het lopende onderzoek van de privacytoezichthouder moet in september worden afgerond. Naast de bevindingen zal het rapport ook aanbevelingen bevatten om gemeenten te helpen bij het herkennen, voorkomen en aanpakken van datalekken. Ook zal de AP ingaan op hardnekkige misvattingen over de aard en ernst van deze lekken.

Het bericht Misbruik persoonsgegevens door gemeenteambtenaren onderzocht verscheen eerst op BeveiligingNieuws.

Bron

Onze klanten
Contact

2Staff B.V. 
Europalaan 2
5232 BV 's-Hertogenbosch 

T 030- 600 5000
F 030- 600 5001
E info@2staff.nl